Op 21 oktober verschijnt van Carrera Culinair: 'Altijd zondag' van Wil Demandt
Je mag gerust zeggen dat Wil Demandt een kok is van de oude stempel. Zo een die er graag persoonlijk borg voor staat dat zijn gasten een sprankelende avond hebben. Lekker eten, een goed glas, liefst met een geanimeerd gesprek - alle aspecten van le plaisir de la table

Op 21 oktober verschijnt van Carrera Culinair: 'Altijd zondag' van Wil Demandt

Gepubliceerd op 24 augustus, 2021 om 15:51

Toen Wil Demandt in 2018 na 33 jaar de deuren sloot van restaurant Borderwijk aan de Noordermarkt in Amsterdam, bleef een deel van zijn vaste clientèle gastronomisch wat verweesd achter. Wil is een kok uit een plaatjesboek, de belichaming van bonhomie en gulhartigheid. 'Als je Wil in zijn buis aan de passe ziet staan, weet je al dat je goed gaat eten', zegt een van zijn voormalige gasten. En dat is precies waar dit boek over gaat: goed eten.

In zijn keuken is het altijd zondag. Mede door zijn Limburgse roots, was wat Wil in zijn restaurant kookte heel normaal: er werd een beest geslacht en vervolgens werden alle delen verwerkt in zijn uitzonderlijk bourgondische gerechten. Van kop tot staart, zoals dat tegenwoordig wordt genoemd. Tot op de dag van vandaag is Wil bezig met koken, eten en lezen en schrijven over eten. In Altijd zondag heeft hij, onder redactie van Jonah Freud, voor eens en voor altijd zijn onnavolgbare nalatenschap opgetekend.

Auteur: Wil Demandt

Je mag gerust zeggen dat Wil een kok is van de oude stempel. Zo een die er graag persoonlijk borg voor staat dat zijn gasten een sprankelende avond hebben. Lekker eten, een goed glas, liefst met een geanimeerd gesprek - alle aspecten van le plaisir de la table. Zijn restaurant Bordewijk groeide uit tot een instituut voor bons gourmands die geen capriolen wensten op hun bord, maar smakelijk eten van verfijnde eenvoud - Wil heeft een aardse hand van koken.

Boeken
Wil Demandt - Altijd zondag
Wil Demandt

'Wil is een kok uit een plaatjesboek, de belichaming van bonhomie en gulhartigheid'